TUGASAN

PENYEDIAAN ALAT BANTU MENGAJAR 

untuk tugasan ini saya telah menyediakan roda untuk mengenali warna asas dan warna sekunder. di sini saya lampirkan 10 jenis gambar produk saya saripada sudut yang berbeza.














PENGHASILAN KULIT BUKU.








INI MERUPAKAN VIDEO HASIL KERJA KUMPULAN SAYA BAGI SUBJEK GGGE 2153:TEKNOLOGI PENDIDIKAN







Tajuk :Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pelajar Pendidikan Khas



Ahli Kumpulan :    Siti Nur Adilieelah Binti Amran (A143883)
Norfadilah Binti Abu Hasan (A143892)
     Liyana Binti Abd Talib (A143901)

Pensyarah: En Yusoff Bin Daud





Isi kandungan
1.0  PENDAHULUAN
1.1MAKSUD PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1.2 KENAPA ICT PERLU DALAM PENDIDIKAN???
1.3 GURU DAN ICT
1.4 KEBAIKAN PENGAJARAN BERBANTUKAN ICT KEPADA MURID
1.5 KELEMAHAN PENGAJARAN BERBANTUKAN ICT
1.6 SYARAT UNTUK MEMANFAAT ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P)
1.7 KESIMPULAN

1.8 RUJUKAN



1.0  Pendahuluan

Perkembangan dan penggunaan ICT (Information Perkembangan dan penggunaan ICT (Information and Communication Technology) atau dipanggil “Teknologi Komunikasi dan Maklumat”, khususnya dalam pendidikan, bukan lagi merupakan sesuatu yang asing
di Malaysia. Perkembangan ICT menjanjikan potensi besar, terutama dalam pendidikan, iaitu dengan mengubah cara seseorang belajar, cara memperoleh maklumat, cara menyesuaikan setiap maklumat, dan sebagainya. Sejajar dengan perkembangan ICT dalam dunia pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengambil beberapa langkah
dalam mengintegrasikan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di semua peringkat sekolah. Proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berlaku merupakan elemen penting dalam meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Pendidikan khas juga tidak terkecuali dari tempias perkembangan ICT yang mana ia banyak memberi faedah kepada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berlaku di sekolah pendidikan khas. Analisis pendidikan khas merujuk pada kegiatan yang menjelaskan unsur-unsur dalam pendidikan khas, termasuklah peristilahan, doktrin, atau ajaran. Beberapa perkara perlu dipertimbangkan oleh guru dalam mendidik pelajar khas. Hal ini kerana pendekatan penerimaan pembelajaran mereka amat berbeza dengan pelajar biasa. Menurut Effandi Zakaria (2004), pelajar khas ini menunjukkan kesukaran dalam keupayaan visual ruang. Mereka menghadapi masalah berkaitan pengiraan, bahasa, dan sebagainya. Oleh itu, mereka mempunyai keupayaan yang terhad dalam pencapaian berbanding pelajar-pelajar biasa yang sebaya dengannya. Justeru itu, pengenalan ICT kepada pelajar khas merupakan satu idea yang perlu dipertimbangkan terlebih dahulu, kerana ICT memerlukan pelajar yang menguasai dan berkemahiran dalam menggunakannya. Oleh itu, tahap pelajar khas yang sederhana dalam pencapaian akademik dibimbangi akan menyebabkan mereka takut dan tidak berminat menguasai ICT. Ini akan menjadi satu kerugian jika ICT tidak diaplikasi dalam pendidikan kerana banyak kelebihan boleh digunakan melaluinya.

Berdasarkan kepada kajian dokumentasi yang dilakukan oleh Mohd Arif Hj Ismail dan Norsiati Razali @ Mohd Ghazali (2003) ke atas sebuah sekolah bestari di daerah Kuantan, Negeri Pahang, Malaysia didapati bahawa penggunaan makmal komputer untuk penggunaan perisian kursus bestari atau melayari internet yang disediakan agak kurang memuaskan. Oleh itu, tahap penggunaan komputer di Sekolah Pendidikan Khas menjadi persoalan yang boleh dikaji, ekoran daripada kajian yang telah dijalankan di sekolah bestari kerana perlaksanaan di kedua-dua sekolah adalah berbeza.


1.1Maksud Penggunaan ICT Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Definisi teknologi maklumat boleh diringkaskan sebagai satu proses pengaliran, penyebaran. Pemprosesan dan penyimpanan maklumat menggunakan perantaraan teknologi (Zoraini Wati Abas,1993). Penggunaan ICT  dalam Pengajaran dan Pembelajaran bermaksud menggunakan ICT secara terancang dan bersesuaian untuk menambahkan keberkesanan dalam pengajaran dan pembelajaran. Antaranya membolehkan pelajar meningkatkan motivasi diri, memberi peluang kepada pelajar  supaya dapat belajar dalam suasana yang menyeronokkan dan meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi pelajar. Seiring dengan perkembangan era globalisasi dan keperluan semasa, komunikasi dan teknologi maklumat memainkan peranan yang amat penting dalam bidang pendidikan. Hal ini demikian kerana masyarakat Malaysia abad ke-21 merupakan masyarakat yang hidup dalam era globalisasi yang berorientasikan sains dan teknologi. Penggerak utama kemajuan dan pembaharuan itu ialah ilmu pengetahuan dan penyebarannya menerusi teknologi maklumat dan komunikasi atau information technology and communication (ICT). Kebergantungan masyarakat dalam penggunaan sains dan teknologi terdiri daripada pelbagai aspek antaranya dari segi aspek kehidupan, pembaharuan dan penggunaan unsur-unsur kreatif sangat penting dalam pengajaran dan pembelajaran.

1.2 Kenapa ICT perlu dalam Pendidikan???
Menurut Khalili dan Shashoani (1994) dan Moore dan Kearsley (1996) menunjukkan bahawa penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran mampu meningkatkan hasil pembelajaran. Bower (1998) menekankan lagi bahawa pengajaran berasaskan teknologi adalah lebih interaktif dan perlu terus ditingkatkan. Kecanggihan ICT yang moden berkaitan dengan pendidikan mampu membantu mengatasi kefahaman murid dalam menguasai sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Dasar ICT dalam pendidikan dilancarkan oleh Tan Sri Muhyiddin pada 12 Oktober 2011. Asas-asasnya ialah pembangunan modal insan secara berterusan., penggunaan teknologi ICT yang bersesuaian dalam pendidikan dan transformasi proses pendidikan melalui penggunaan teknologi.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer cara dan persembahan maklumat yang ingin disampaikan mampu memberi penguasaan yang baik kepada pelajar untuk memahami sesuatu isi kandungan mata pelajaran dengan mudah. Oleh hal yang demikian, sememangnya penggunaan ICT mampu menjadi alat bantu pembelajaran yang berkesan. Selain itu penggunaan teknologi dalam bidang pendidikan menyediakan kaedah dengan memberi penekanan kepada penciptaan dan penerokaan ilmu secara aktif serta dapat menjadikan pelajar lebih berfikiran kreatif dan inovatif. Teknologi dalam pendidikan merangkumi segala teknologi tradisional dan terkini dalam mempertingkatkan penyampaian pengajaran. Teknologi pendidikan terbahagi kepada dua kompenan utama :
1.      Reka bentuk pengajaran dan media yang terlibat dengan aplikasi teori dan hasil penyelidikan pembelajaran manusia kepada amalan perancangan pengajaran.
2.      Komputer dan telekomunikasi yang merupakan peralatan, kemudahan dan perisian yang digunakan untuk memprtingkatkan keberkesanan penyampaian pengajaran

Menurut Harison Bakar (2008), Pada tahun 2003 KPM telah memperkenalkan komputer riba sebagai alat teknologi bagi mempermudahkan guru dalam perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran  Matematik , Sains dan Bahasa Inggeris. Namun demikian dalam tinjauan yang dijalankan pada bulanMac-Mei 2007 didapati ramai guru tidak mengaplikasikan alat canggih tersebut secara optimum.




1.3 Guru Dan Ict
Guru  masa  kini  semakin  berpengetahuan  dan peka dengan persediaan menggunakan ICT dalam proses  pengajaran  dan  pembelajaran (P&P).  Menurut Fisher  (2003),  di  negara  Barat  peningkatan pengintegrasian ICT dalam  bilik  darjah  amat memberangsangkan  sejak  tiga  puluh  tahun  yang lalu. Dalam era ICT yang berkembang hebat guru perlu memfokus dua bidang utama. Bidang pertama melibatkan pembelajaran menggunakan teknologi di  mana  guru  didedahkan  dengan  pelbagai kemahiran  bagaimana  menggunakan ICT dari aspek pengurusan hal peribadi sehinggalah aspek profesional.  Guru  melalui  proses  pembelajaran mengenai ICT sama seperti mereka mempelajarinya di  sekolah.  Kecekapan ICT ini  dikenali  sebagai literasi ICT meliputi pengetahuan tentang konsep asas  dan  operasi ICT. Aspek  yang  terkandung dalam  literasi ICT termasuklah  konsep  asas ICT, penggunaan  komputer,  pemprosesan  perkataan, hamparan elektronik, pangkalan data, pengurusan fail,  penghasilan  dokumen,  persembahan,  serta informasi  dan  komunikasi  (Norton  &  Wiburg 2003).
Bidang  yang  kedua  memfokus  kepada penggunaan ICT dalam  proses  pengajaran  dan pembelajaran,  iaitu  bagaimana  menggunakan ICT secara  efektif  dalam  pengajaran  dan pembelajaran. Penggunaan ICT dalam pengajaran dan  pembelajaran  bermaksud  menggunakan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk  meningkatkan  kecekapan  proses  dan keberkesanan  pengajaran  dan  pembelajaran.
Guru  didedahkan  dengan  pelbagai  kaedah bagaimana ICT digunakan sebagai medium untuk mengakses maklumat daripada Internet, mengkaji sesuatu  fenomena  secara  simulasi  atau  melihat demontrasi  sesuatu  kejadian,  membantu  murid melaksanakan  tugasan  pembelajaran  seperti menghasilkan  karangan,  melakar  gambar  dan sebagainya  (Maier  &  Warren  2002;  Jonassen 2003). Parker (2008) dalam kajiannya mendapati pengajaran menggunakan ICT meningkatkan minat dan  perhatian  murid,  menggalakkan  maklum balas,  menawarkan  pengalaman  pembelajaran intelektual, membantu perkembangan literasi serta kemahiran pemikiran tahap tinggi dalam kalangan murid. Oleh yang demikian perubahan-perubahan pedagogi menggunakan ICT adalah perlu dalam usaha  menghasilkan  proses  pengajaran  dan pembelajaran menjadi lebih menarik lagi berkesan (Mohd. Arif  &  Rosnaini  2002;  Fauziah Ahmad 2006).
1.4 Kebaikan Pengajaran Berbantukan Ict Kepada Murid

Berdasarkan hasil bacaan kami melalui penggunaan perisian multimedia sebagai modul pengajaraan dalam mata pelajaran dapat membantu pelajar. Hal ini demikian kerana dapat meningkatkan motivasi dan pencapaian pelajar tetapi ianya tidaklah secara menyeluruh kerana peningkatan prestasi pelajar dalam kalangan pelajar bekerpeluan khas perlu mengambil banyak masa dari satu peringkat ke peringkat yang lain. Sebagai contoh guru yang menyediakan bahan pembelajaran berbantukan multimedia yang menarik dan efisien memudahkan pelajar memahami konsep sesuatu topic dengan lebih mudah.
Pembelajaran berbantu multimedia dijangka dapat meningkatkan prestasi murid-murid di samping memberi pendedahan kepada guru dan pelajar terhadap penggunaan teknologi multimedia sebagai bahan bantu mengajar.  Dengan secara tidak langsung, ianya dapat meningkatkan imej sekolah yang terlibat sebagai sebuah sekolah yang memenuhi hasrat kerajaan untuk melahirkan pelajar yang cemerlang dan gemilang serta lengkap dengan nilai intelek, rohani, emosi dan jasmani (JERI).
Pembelajaran berbantu multimedia dapat mempelbagaikan bahan rujukan pelajar kerana ia boleh diaplikasikan dengan pelbagai aktiviti pembelajaran seperti teks, meneliti gambar, video, visual pembelajaran dan sebagainya. Selain daripada itu pelajar tidak perlu terikat dengan sesuatu gaya pembelajaran kerana pembelajaran berbantu multimedia ini dapat menangani masalah perbezaan pelajar dengan mengindividukan  pengajaran mengikut kebolehan mereka (Sharifah Alawiah , 1987).  Secara tidak langsung ianya akan meningkatkan kefahaman pelajar seterusnya meningkatkan pencapaian pelajar.
Penggunaan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian dengan keperluan dalam pembelajaran juga berkeupayaan untuk meningkatkan kefahaman dan penguasaan murid terhadap sesuatu mata pelajaran yang di ajarkan oleh guru mata pelajaran ketika proses pengajaran dan pembeajaran, dengan adanya teknologi ini dapat memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan dengan itu tiada sebab untuk guru-guru yang mengajar pelajar berkeperluan khas memberi alasan bahawa kelemahan pelajar itu yang menyebabkan para pelajar ini tercircir dan tidak mampu mengikut sesi pembelajaran di   dalam kelas.
Malah dengan penggunaan teknologi dalam pendidikan ini membolehkan pelajar untuk membuat pembelajaran bersendiri (individualise learning ) jadi pelajar tidak berharap secara sepenuhnya daripada guru yang mengajar mereka kerana mereka mampu menggunakan teknologi untuk menadapatkan maklumat tambahan seperti untuk pelajar berkeperluan khas pula mereka boleh menggunakan teknologi dan dengan itu mereka dapat belajar sendiri penggunaannya dan ini menjadikan satu ilmu yang baru buat diri mereka. Bahkan dengan teknologi ini membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi seperti yang kita tahu bahawa tidak semua perkara atau benda guru dapat ajarkan kepada anak didiknya jadi melalui peralatan seperti teknologi ini dapat membantu kekurangan pelajar itu terisi dengan baik bahkan kaedah ini juga turut diguna pakai pada pelajar khas. Dengan itu mereka dapat mendapat sesuatu maklumat baru yang diperolehi sendiri untuk diri mereka.
Selain itu, salah satu kebaikkan teknologi atau penggunaan ICT dalam pendidikan ialah ianya membolehkan murid mengumpul maklumat yang memerlukan masa yang lama atau terlalu
mahal untuk dikumpul dalam tempoh yang singkat dan tidak memerlukan mereka menggunakan perbelanjaan yang tinggi. Dalam pendidikan khas terutamanya, akan wujud satu suasana di mana pembelajaran menjadi lebih seronok dan mencabar. Ini adalah kerana mereka mendapat situasi yang baharu dalam satu kehidupan mereka ketika berada di kawasan sekolah. Tambahan juga, seperti apa yang kita umumny aketahui bahawa terdapat kajian yang sekolah tidak mampu membenarkan guru-guru lakukan di dalam kelas kerana satu kajian tersebut mungkin memerlukan peralatan bahan yang tinggi kosnya bahkan menghadirkan bahaya buat pelajar ini dengan itu, menggunakan ICT membolehkan murid mencuba atau melaksanakan kajian yang sukar, terlalu mahal,mustahil atau bahaya untuk dilaksanakan dengan cara biasa dan menjamin keselamatan buat semua pelajar. Malah ICT juga mampu meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi murid dengan itu cara pemikiran pelajar dapat berfungsi dengan lebih baik dan daya pemikiran mereka juga dapat bertambah baik daripada tempoh sebelum ini. Tambahan juga dengan adanya penggunaan ICT dalam pendidikan khusunya pendidikan khas dapat memberi peluang kepada pelajar untuk menambah kemahiran ICT mereka dengan itu selain daripada pembelajaran mereka dapat mempunyai kemahiran yang mampu menjamin masa hadapan buat diri mereka.

1.5 Kelemahan Pengajaran Berbantukan Ict
Pengajaran berasaskan komputer memerlukan kemahiran guru dalam mereka bahan atau perisian. Di samping banyak kelebihan yang diperoleh menerusi pengajaran berasaskan komputer, terdapat juga kelemahan atau kekangan yang dihadapi oleh guru dan murid sebelum atau semasa menjalankan pengajaran. Pengajaran berasaskan komputer memerlukan kemahiran guru dalam mereka bahan atau perisian.  Holmes (1999), memberikan pandangan bahawa integrasi teknologi dalam P&P memerlukan guru yang bersedia dan fleksibel dalam menggunakan teknologi dalam kaedah pengajaran harian dengan mata pelajaran yang diajar. Walaupun guru telah mempelajari bagaimana cara menggunakan komputer belum mencukupi untuk membolehkan guru menggabungkan teknologi dalam P&P. Elemen yang penting dalam mengintegrasi teknologi ialah  guru terhadap isi pengajaran dan implikasi berhubung dengan teknologi.  Masih terdapat guru yang tidak mahir dalam mengendalikan pembelajaran berbantukan komputer disebabkan kurang latihan. Oleh yang demikian, dalam pembinaan dan pelaksanaan pengajaran berasaskan komputer, guru mestilah menguasai cara mengintegerasikan pengajaran yang dirancang dengan teknologi yang serba canggih pada masa. Selain itu, guru juga akan menghadapi masalah dalam pengajaran berbantukan komputer kerana banyak masa perlu diberikan dalam menyediakan bahan. Hal ini kerana, bahan yang disediakan mestilah selaras dengan objektif pengajaran dan sesuai dengan murid-murid. Dalam pembinaan bahan pengajaran juga guru perlulah mengambil kira aspek-aspek penting seperti penggunaan teks, grafik, visual, animasi dan sebagainya. Aspek-aspek tersebut mestilah diberi perhaitan misalnya penggunaan teks dalam powerpoint mestilah mengikuti prinsip CASPER. Sekiranya guru mengambil mudah terhadap pembinaan bahan, hal ini akan menyukarkan pelaksanaan pengajaran. Sehubungan dengan itu, jelas menunjukkan bahawa pengajaran berbantukan komputer mengambil masa yang lama dalam peringkat pembinaannya. Di samping itu, kemudahan teknologi maklumat juga tidak mencukupi dalam kebanyakan sekolah. Pengintegrasian teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran memerlukan prasarana yang mencukupi seperti kemudahan makmal komputer, peralatan berkaitan dengan penggunaan teknologi maklumat, serta penyediaan dan penyelenggaraan komputer yang mencukupi dan lancar. Sistem penyelenggaraan bahan teknologi maklumat di sekolah yang tidak cekap menjadi salah satu punca permasalahan pengintegrasiaan ini tidak dapat dilaksanakan dengan baik. Sehubungan itu juga, peruntukan kewangan yang lambat serta tidak mencukupi untuk proses penyediaan kemudahan teknologi maklumat di sekolah-sekolah tertentu menjadi salah satu punca timbulnya permasalahan dalam proses pengintegrasian pelajaran dengan teknologi. Oleh itu, hal ini jelas menunjukkan bahawa, dalam memastikan kelancaran pengajaran berasaskan komputer, guru mestilah memastikan terlebih dahulu sama ada kemudahan sesebuah sekolah itu mencukupi atau tidak. Konklusinya, dalam pembinaan dan pelaksanaan pengajaran berasaskan komputer, terdapat banyak kelemahan yang bakal ditempuhi oleh guru dalam memastikan kelancaran pengajaran. Namun begitu, guru mestilah memikirkan jalan penyelesaian yang terbaik dalam memastikan pengajaran selaras dengan kecanggihan dunia serba moden masa kini.

1.6 Syarat Untuk Memanfaat Ict Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P)
Untuk memperoleh manfaat penggunaan ICT dalam P&P, perkara- perkara berikut perlu diberi perhatian :
Pengunaan ICT dalam P&P perlu dirancang dengan baik, bukan secara bidan terjun atau
sebagai aktiviti sampingan yang tidak ada kaitan dengan kurikulum. Guru mesti menggunakan ICT bersesuaian dengan kehendak kurikulum atau untuk menyokong sesuatu pendekatan P&P.
 Ada perkakasan dan perisian yang boleh digunakan serta aktiviti pembelajaran yang sesuai
Kefahaman konsep pengajaran dan pembelajaran berasaskan mod.
Mod atau pendekatan yang diperkenalkan untuk integrasi ICT dalam P&P merupakan satu pendekatan untuk memudahkan guru – guru mengaplikasikan satu proses P&P yang melibatkan teknologi dengan lebih terancang.
Konsep penggunaan ICT dalam P&P boleh dikategori sebagai :
a) Tutorial
b) Aplikasi
c) Penerokaan ( Eksploratori )
 d) Komunikasi

1.7 Kesimpulan

Kemajuan dan perkembangan yang pesat dalam bidang teknologi maklumat perlu dimanfaatkan sepenuhnya dalam melahirkan masyarakat dan generasi yang berilmu pengetahuan dan bijak dalam mentadbir negara pada masa akan datang. Walaupun ada pendapat yang mengatakan bahawa penggunaan komputer pada peringkat pendidikan awal adalah kurang perlu ekoran daripada ketidak sediaan para pelajar menerimanya, namun pandangan seperti ini perlu diperbetulkan agar semua pihak sama ada ibu bapa, penjaga, guru dan masyarakat secara keseluruhannya perlu melihat kepentingan penguasaan kemahiran ini pada masa akan datang.

Adalah menjadi tanggung jawab institusi pendidikan untuk mendidik masyarakat untuk menjadi pelapis yang benar-benar dapat mentadbir negara dengan baik pada masa akan datang. Oleh yang demikian, pendidikan ini perlu dilaksanakan pada peringkat awal perkembangan kanak-kanak. Penggunaan komputer dan teknologi maklumat dalam sistem pengajaran dan pembelajaran adalah suatu yang perlu bagi menarik minat kanak-kanak ini untuk terus menuntut ilmu tanpa mengira sempadan dan segala halangan yang boleh menghalang mereka dariapda menuntut ilmu.

Penggunaan ICT sebagai alat komunikasi merupakan serampang dua mata dalam perkongsian maklumat dan komunikasi. Guru boleh mengambil peluang daripada keupayaan ini untuk menjalankan pembelajaran kolaboratif di dalam kelas. Kaedah ini digunakan untuk membolehkan murid dan guru daripada lokasi yang berbeza menghantar, menerima dan berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk elemen multimedia seperti teks, grafik, audio video dan animasi. ICT dalam P&P merupakan perkara yang penting dan memerlukan sokongan serta usaha yang bersungguh-sungguh di antara pemimpin sekolah, guru, pelajar dan semua pihak. Teknologi multimedia dan juga internet menyediakan satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berlainan daripada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang tradisi. Menerusi penggunaan teknologi moden ini, para pelajar dapat menguasai sesuatu pembelajaran mengikut kaedah pembelajaran yang mereka minati dan gemari. Di samping itu, teknologi maklumat dan Internet juga menyediakan kebolehan interaktiviti. Berikut merupakan antara kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer.

Dalam melihat perkembangan positif yang berlaku dalam sistem pendidikan kebangsaan, kita juga perlu melihat sama ada tenaga pendidik kini telah bersedia mengaplikasikan sepenuhnya penggunaan komputer dan teknologi maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Contohnya kajian yang dijalankan oleh Rosseni (2002) ke atas 40 orang guru. Kajian beliau mendapati bahawa masih terdapat lagi di kalangan tenaga pendidik yang masih tidak tahu menggunakan cakera padat interaktif (salah satu bahan banatu mengajar dalam pembelajaran berasaskan komputer) dalam pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Daripada kajian beliau, sebanyak 42 peratus guru tersebut yang mempunyai tahap pengetahuan terhadap penggunaan cakera padat yang rendah. Sementara itu, sebanyak 48 peratus daripadanya hanya tahu meneroka dan menilai cakera padat untuk penggunaan pendidikan. Daripada hasil kajian yang dijalankan oleh Rosseni ini menunjukkan bahawa tahap dan pengaplikasian cakera padat pendidikan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran masih berada pada tahap yang rendah. Kebanyakan daripada pendidik ini hanya menggunakan buku teks sebagai asas utama dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran mereka.


Rujukan
Sathiamoorthy Kannan. (2002). Kajian kemampuan Mengurus Integrasi Komputer Di Kalangan Guru-Guru Sekolah Bestari, Jurnal Pendidikan Dan Kepimpinan pendidikan, Jilid 12, Bil.02, Disember 2002

Baharudin Husin (2005). Kesediaan Guru Menggunakan Komputer Dalam Pengajaran dan Pembelajaran di Sekolah Menengah Daerah Pasir Putih. Seminar Penyelidikan Pendidikan Guru Kebangsaan 2005, Kota Kinabalu, 1-3 Ogos, Anjuran Bahagian Pendidikan Guru

http://www.scribd.com/doc/4762752/PERANAN-ICT


No comments:

Post a Comment